Villa Adriana (Hadrians villa): Tivoli, Rom, arkitektur

Villa Adriana (Hadrians villa): Tivoli, Rom, arkitektur

Hadrians villa, også kendt som Villa Adriana på italiensk, er et fantastisk arkæologisk sted beliggende i Tivoli, en by i Lazio-regionen i Italien, omkring 30 kilometer nordøst for Rom. 

Villaen, bygget tidligt i det 2. århundrede e.Kr. af den romerske kejser Hadrian, er et af de mest imponerende og bedst bevarede eksempler på romersk arkitektur og landskabsdesign.

Villa Adriana i Tivoli, der blev anerkendt som et UNESCOs verdensarvssted i 1999, er et fascinerende stykke romersk imperialistisk arkitektur og symbol på kejser Hadrians kulturelle ambitioner.

I denne artikel vil vi se nærmere på villaens historiske baggrund, nogle af dens vigtigste bygninger og strukturer, og hvordan det arkæologiske område oprindeligt blev opdaget.

God læsning!

Historisk baggrund for Villa Adriana

Historisk baggrund for Villa Adriana

Kejser Hadrian og hans vision

Kejser Hadrian, der regerede fra 117 til 138 e.Kr., var kendt for sin dybe forståelse af græsk kultur, filosofi og kunst, som i væsentlig grad påvirkede den romerske kultur under hans regeringstid. 

I modsætning til mange af sine forgængere var Hadrian en berejst kejser, der forsøgte at integrere de forskellige kulturelle påvirkninger, han stødte på i hele Romerriget, i sine arkitektoniske projekter. Kun den første kejser af Romerriget, Augustus, havde rejst mere rundt i riget end ham.

Kejser Hadrian og hans vision for Villa Adriana

Villa Adriana blev tænkt som et luksuriøst tilbagetog fra Roms travle politiske liv, der tilbyder et sted for afslapning og fordybelse.

Konstruktion og formål

Byggeriet af Villa Adriana begyndte omkring 118 e.Kr. og fortsatte i mere end et årti. Komplekset blev designet til at afspejle Hadrians eklektiske smag, med elementer inspireret af de arkitektoniske stilarter i Grækenland, Egypten og de østromerske provinser.

Dækker et område på mindst 120 hektar (300 acres), den vidtstrakte ejendom tjente som både en kejserlig residens og tilbagetog for kejseren og hans hof. Det omfattede paladser, templer, biblioteker, teatre, bade og haver – hvilket skabte et selvforsynende og dejligt miljø, hvor Hadrian kunne underholde gæster, styre imperiet og reflektere over filosofiske spørgsmål.

Arkitektonisk design af Villa Adriana

Arkitektonisk design af Villa Adriana

Villa Adriana er designet som et komplekst og integreret landskab, med en række pavilloner, haller, biblioteker og haver, der blander sig harmonisk med de naturlige omgivelser. Nøglefunktionerne i villaen inkluderer:

  • Canopus og Serapeum
  • Det maritime teateret
  • Piazza d’Oro (Den Gyldne Plads)
  • De store badene og de små badene (Terme Large og Terme Piccole)
  • Det græske og latinske bibliotek
  • Pecile (Poecile)

Lad os se nærmere på disse.

Canopus og Serapeum

Villa Adriana: Canopus og Serapeum

En af de mest ikoniske dele af Villa Adriana er Canopus, en lang, rektangulær pool inspireret af den gamle by Canopus i Egypten. 

Poolen er flankeret af søjler og statuer, der repræsenterer både romerske og egyptiske guder. For enden af ​​Canopus er Serapeum, en halvcirkelformet søjleformet struktur, der tjente som en sommer triclinium (spisestue). 

Canopus og Serapeum afspejler Hadrians fascination af egyptisk kultur og hans ønske om at genskabe en miniaturiseret version af Nilens hellige landskab.

Det maritime teateret

Villa Adriana: Det maritime teateret

Det maritime teater er en cirkulær ø omgivet af en voldgrav med en enkel adgangsbro. Den centrale ø husede en lille villa, komplet med en gårdhave, bad, bibliotek og opholdsrum. 

Dette afsondrede tilflugtssted blev sandsynligvis brugt af Hadrian som et privat rum til hvile og fordybelse, væk fra de travle aktiviteter i hovedvillakomplekset. 

Den arkitektoniske stilen til det maritime teateret er en blanding av romerske og hellenistiske påvirkninger.

Piazza d’Oro (Den Gyldne Plads)

Villa Adriana: Piazza d'Oro (Den Gyldne Plads)

Piazza d’Oro er et andet fremtrædende træk ved villaen. Denne store, rektangulære gårdhave var omgivet af portikoer og indeholdt en storslået sal kendt for sine kunstfærdige mosaikker og rige dekorationer. 

Dette sted tjente som et modtagelsesområde for gæster og dignitærer, hvilket understregede villaens overdådighed og kejserens rigdom og status.

De store badene og de små badene (Terme Large og Terme Piccole)

Villa Adriana: De store badene og de små badene (Terme Large og Terme Piccole)

De store bade og de små bade er to separate badekomplekser i villaen, der demonstrerer romerske ingeniørfærdigheder inden for vandforvaltning og fritidsarkitektur. 

De store bade var sandsynligvis forbeholdt gæster og højtstående personer, mens de små bade blev brugt af Hadrian og hans nære medarbejdere. 

Disse faciliteter indeholdt de typiske komponenter af romerske bade, herunder caldariums (varme rum), tepidariums (varme rum), frigidariums (kølerum) og natatorier (svømmebassiner).

Det græske og latinske bibliotek

Villa Adriana: Det græske og latinske bibliotek

Villa Adriana husede to biblioteker, det græske bibliotek og det latinske bibliotek, der hver især var dedikeret til at bevare og fremme de litterære traditioner i deres respektive kulturer. 

Disse biblioteker afspejler Hadrians kærlighed til litteratur og filosofi og hans bestræbelser på at dyrke en lærd og kultiveret regering.

Pecile (Poecile)

Villa Adriana: Pecile (Poecile)

Pecile er en stor, rektangulær portiko, der omgiver en stor have og pool. Strukturen var modelleret efter Stoa Poikile i Athen og blev sandsynligvis brugt til afslappede gåture, filosofiske diskussioner og som et sted for refleksion. 

Pecile sørgede for et roligt miljø, hvor gæsterne kunne nyde naturens fred kombineret med arkitektonisk storhed.

Genopdagelse og udgravning

Genopdagelse og udgravning af Villa Adriana

Efter Romerrigets fald faldt Villa Adriana ud af brug og blev gradvist forladt. Komplekset blev plyndret for byggematerialer i middelalderen, og det forsvandt til sidst fra hukommelsen. 

Området blev genopdaget under renæssancen, hvilket udløste fornyet interesse for den romerske oldtid. Udgravninger begyndte i det 15. århundrede, og førte til opdagelsen af ​​utallige skulpturer, mosaikker, fresker og arkitektoniske fragmenter, som nu pryder museer rundt om i verden.

Omfattende arkæologisk arbejde ved villaen er fortsat ind i moderne tid. Forskere og arkæologer har afsløret et væld af oplysninger om romersk arkitektur, dagligdagen og det kulturelle miljø på Hadrians tid. Stedet er dermed blevet en vigtig kilde til viden om gammel romersk kunst og arkitektur.

Villa Adriana på UNESCOs verdensarvsliste

Villa Adriana på UNESCOs verdensarvsliste

I 1999 ble Hadrians villa (Villa Adriana) i Tivoli udnævnt til UNESCOs verdensarvsliste. UNESCO anerkendte villaens enestående kulturelle værdi og beskrev den som et “mesterværk, der unikt samler de højeste udtryk for den materielle kultur i Middelhavsverdenen.” 

Stedets optagelse på verdensarvslisten understreger dets betydning som et fremragende eksempel på romersk arkitektur og landskabsdesign og dets rolle som inspirationskilde for generationer af arkitekter og kunstnere.

Turisme ved Villa Adriana i dag

Turisme ved Villa Adriana i dag

I dag er Villa Adriana et populært turistmål, der tiltrækker besøgende fra hele verden. 

Stedet administreres af det italienske ministerium for kulturarv og aktiviteter, og det tilbyder en række guidede ture og uddannelsesprogrammer, der giver indblik i villaens historie, arkitektur og arkæologiske fund.

Hvis du besøger Villa Adriana, kan du udforske ruinerne af Canopus, det maritime teater, Piazza d’Oro, de store og små bade og andre store strukturer. 

Mens du går gennem villaens vidtstrakte landskab, kan du forestille dig det romerske imperiums storhed og få en dybere fornemmelse af kejser Hadrians sofistikerede livsstil og kulturelle ambitioner.

Last Updated on 14. september 2024 by Frode Osen